تعمیر ایسیو ECU بنز ون MB100- تعمیر تخصصی برد کنترل الکترونیکی در دیجی برد
ECU یکی از ضروری ترین قطعه خودرو های امروزی می باشد که به طور مداوم در حال پردازش اطلاعات دریافتی از ورودی و خروجی موتور می باشد و عملکرد موتور را بررسی می نماید.
قبل از ابداع برد کنترل الکترونیکی برای ترکیب سوخت و هوا سازندگان خودرو از کاربراتور استفاده می کردند اما این سیستم بسیار ایستا و ثابت عمل می کرد یعنی در تمام شرایط رانندگی و موتور نسبت سوخت و هوا به یک اندازه بود.
ایسیو خود را به صورت کاملا هوشمند بدون دخالت انسان با شرایط رانندگی سازگار می کند و تزریق سوخت را با توجه به نیاز موتور تنظیم می نماید. در جدول زیر قسمتی از وظایف یک ECU بیان شده است.
بررسی سیستم ABS |
نظارت به دریچه بنزین |
داشبورد |
شتاب موتور |
سنسور فشار کلاچ |
فشار ترمز |
حسگر چرخ |
کلاچ Clutch |
حسگر سرعت |
مصرف بهینه سوخت به تزریق مناسب سوخت و اکسیژن رابطه مستقیمی دارد اگر اکسیژن به اندازه کافی در محفظه احتراق نباشد سوخت به صورت کامل مصرف نمی شود که منجر به هدر رفتن بخش زیادی از سوخت می شود .
برای یک احتراق کامل در محفظه احتراق ترکیب سوخت و هوا به صورت ۱ به ۱۴.۷ می باشد یعنی یک گرم سوخت به ۱۴.۷ گرم هوا نیاز است اما این نسبت برای شرایط ایده آل می باشد طی تحقیقات دانشمندان اقتصادی ترین خودرو ها نسبت ۱ به ۱۵ را رعایت می کنند.
سنسور فشار MAP در ورودی محفظه احتراق موتور استفاده می شود و اطلاعاتی نظیر چگالی هوا ،نسبت جرم و همچنین حسگر خنک کننده دما داده نظیر فن های الکتریکی ،خنک کننده های روی Panel را به ایسیو ارسال می نماید .